Friday, June 19, 2015

...Day 5 ~ Hong Kong & Macau Trip...

Salam Ceria ~ Salam 1 Malaysia ~ Salam Kasih Sayang

Catatan terakhir Percutian ke Hong Kong dan Macau.....

:::Day 5 ~ (Avenue of Stars - Islamic Centre Canteen - Temple Street Market - HKIA - KLIA2 - Penang):::

Hari ni macam dah rilex sikit aktiviti kami. Yelah dah nak balik kan. Untungnya flight kami sebelah malam so masih sempat nak jelajah HK before pulang.







Salah satu tarikan jika u ols ke HK adalah AVENUE OF STARS. Di sini merupakan simbolik cap tapak tangan artis-artis HK yang femes dan mungkin yang banyak menyumbang dalam industri muzik/lakon layar. Di sepanjang persisiran tu juga ada terselit patung replika Brucee Lee. Disebabkan i ols ni not into HK Artis so kenal pun tiga empat orang saja. Btw tumpang bangga sebab cap tapak tangan Dato' Michelle Yeoh pun ado!

From Apartment to Avenue of Stars : MTR Austin - East Tsim Sha Tsui - Exit J - Ikut ja signboard Avenue of Stars






Next kami ke Islamic Centre Canteen untuk luncheon dinsum halal yang terbaik! Agak complicated nak sampai ke sinun. Jalan kaki pun boleh tahan dekat 1km rasanya. Tapi nak cuba Halal Dinsum terbaik punya pasai redah ja. FYI, u ols turun di MTR Causeway Bay then akan menembusi shopping mall TIMES SQUARE. Kat area sini memang akan jumpa ramai juga muslim mostly Indonesian. Islamic Centre Canteen ni terletak di level 5 dalam bangunan Masjid Ammar. Makanan specialty adalah dinsum tapi ada juga masakan lain kalau nak order. Time kami sampai memang lunch time memang penuh jugak table. Apa lagi jom pilih dinsum. Ha skali kami amik penuh meja. Tapi serius cakap memang terbaik dinsum sini. Kiranya sampai balik Malaysia dok teringat dinsum kt HK.




Dah makan kami ke pasar tempatan JARDINE CRESENT MARKET. Ia adalah macam market biasa yang jual barang untuk locals. Dari Islamic Canteen tu nak ke Jardine Market boleh tahan jauh sebab market tu dekat dengan MTR Causeway Bay. Manusia tak payah cakap la nak pulak hari Ahad. Memang crowded gila taktau macam mana depa boleh hidup! Sesak weii rimas!

From Avenue of Stars to Islamic Centre Canteen : MTR East TST - Admiralty - Causeway Bay - Exit A - Masuk Times Square Mall - Exit - Jalan Terus nampak flyover (landmark Tiffany&Co) - cross flyover - Pasar Basah - Jumpa kedai pizza (kiri) - hotel Charter House - cross bawah paking hotel - Masjid Ammar belah kanan.

Dari Causeway Bay kami decided untuk pulang sebab nak singgah Temple Street Market for the last sebelum balik. Masa kami sampai still awal lagi banyak kedai yang tak bukak. So mana yang bukak ni macam kerek nak mampus mintak kurang pun buat muka! Apakan daya terpaksa beli jugak. Tapi nak tunggu sampai semua bukak memang tak sempat sebab kami nak kena balik dah nak kemas beg dan check out.

From Jardine Market to Temple Street Market : MTR Causeway Bay - Admiralty - Jordan

Kami menggunakan perkhidmatan Mr Anuar untuk hantar ke Airport. Selamat sampai HKIA dan still ada masa lagi sebelum boarding. Ronda-ronda dalam HKIA habiskan dollar yang tinggal. Safely landed KLIA2 dekat jam 1 pagi. Singgah toilet nak cuci muka baru perasan CINCIN KAHWIN TERTINGGAL KAT APARTMENT!!!! Rasa nak nangessss. Tapi alhamdulillah dapat owner yang baik hati tolong simpan sampai ada kawan i ols p HK dia tolong ambil kat owner.



Tamat lah sudah al kisah cuti-cuti di Hong Kong dan Macau. Hong Kong best walau taburan penduduknya terlalu padat yang kadang-kadang rasa rimas. BTW, terima kasih pada pasangan Kak Leez and Saupi atas penyediaan itinerary dan pemandu pelancong yang terbaik...Pasangan Che Burn dan Che Qis pencarian accomodation. Seandainya ada salah silap sepanjang travel di sana harap dimaafkan...

Ok bye...

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)