Tuesday, May 24, 2011

...NUR KASIH THE MOVIE...

Salam Ceria dan Salam 1 Malaysia


Mesti skang ni semua orang dok sibuk cita pasai NUR KASIH THE MOVIE (NKTM) kan??Mana tak nya drama siri Nur Kasih yg penah ditayangkan di TV3 last year berjaya tarik jutaan peminat...Tapi malang skali aku bukanlah salah seorang jutaan peminat itu...So pendek cita aku memang taktau hujung pangkal cita ni...So bila NKTM ni release, rasa macam teringin nak tengok sangat cerita yang dikatakan sangat HIT ketika 1st day tayangan berjaya mengutip RM600ribu...Jom layan sinopsis dulu yang dipetik dari sini...


"...Nur Kasih The Movie ini adalah kesinambungan daripada drama siri TV popular Nur Kasih. Filem ini adalah selepas lapan tahun kisah didalam drama Nur Kasih berakhir.

Filem ini dibuka dengan satu kejadian kemalangan yang ngeri berlatarbelakangkan pemandangan padang pasir Jordan yang indah. Kemalangan ngeri yang disaksikan oleh dua orang arab Badwi itu adalah satu permulaan kisah yang menyentuh hati didalam filem Nur Kasih The Movie ini.

Filem ini kemudian membawa penonton ke Kuala Selangor dimana Nur Amina dan Adam sedang bernostalgia mengimbau kenangan lalu. Satu demi satu cerita terungkap dan dapat diketahui bahawa isteri Aidil, Aliyah telah meninggal dunia.
Anak Aidil, Ilyas dan Maryam mempunyai personaliti yang berbeza. Ilyas seperti ayahnya Aidil, lebih suka memendam perasaan dan meratapi pemergian ibunya dalam diam dan lebih mengambil berat tentang keadaan ayahnya. Manakala Maryam pula masih terlalu kecil untuk memahami situasi yang berlaku. Aidil melepaskan beban penderitaan batin yang ditanggungnya dalam satu peristiwa yang menyayat hati.
Adam dan Nur Amina kembali ke Kuala Lumpur dimana mereka menghabiskan masa menjadi sukarelawan di sebuah pusat jagaan kanak-kanak bermasalah. Tujuannya kerana untuk menghilangkan perasaan rindu terhadap anak-anak kerana telah lama mereka belum lagi dikurniakan cahaya mata. Di pusat jagaan ini, watak Mamat, Sara, dan Jamal akan mewarnai kisah mereka.
Apabila mengetahui Nur Amina mengandung, Adam bersyukur kepada Allah, namun takdir menentukan, bayi didalam kandungan Nur Amina keguguran. Kejadian ini membuatkan Adam hilang pertimbangan dan mula berpaling daripada ajaran Allah. Walaubagaimanapun, Aidil berjaya memimpin Adam kembali ke jalan yang benar.
Adam dan Nur Amina bercadang melawat Mekah dan kemudian menyusul ke Jordan pula. Di Jordan, pasangan ini menemui kedamaian yang dicari, namun Adam kembali dihantui oleh igauan ngeri. Adam sering terbayang Nur Amina akan mati. Adam merasakan bahawa ada satu petanda buruk yang akan berlaku. Keimanan dan kesabaran akan teruji lagi. Adam dan Nur Amina mengalami satu kemalangan dahsyat. Didalam serpihan kemalangan itu, Adam mendapati Nur Amina terbaring kaku..."

Selesai menonton, aku memang kurang feeling...Maybe sebab tak tengok drama siri kot...Ada jugak lah beberapa penonton yang beremosi...Tapi very the good job to the Tiz Zaqiyah, Remy Ishak, Fizz Fairuz dan semua yg menjayakan NKTM...

p/s: Tenkiu pada CheQis sebab book tiket ni...turut hadir adalah En DF, Lily, Kak Leez...Bila kita nak gossip gurls lagi macam malam itu??

No comments: